KUND: MATAKI SOLUTIONS
ÅR: 2012 –
UPPDRAG: FÖRPACKNINGSDESIGN, WEBB-DESIGN, FILMPRODUKTION, GRAFISK DESIGN

Hövding är en osynlig cykelhjälm. En snygg krage som sitter runt halsen med en airbag som blåser upp runt huvudet när olyckan är framme.

KUND: HÖVDING SVERIGE
ÅR: 2010 –
UPPDRAG: FÖRPACKNINGSDESIGN, WEBB-DESIGN, FILMPRODUKTION, GRAFISK DESIGN

”… har nått en miljonpublik tack vare en väldigt hajpad produkt skapad av två riktigt drivna personer …”

NICLAS SCHULER, EGO DESIGN

Hövding är en helt makalös uppfinning. Idén föddes redan 2005 när två studenter, Anna Haupt och Terese Alstin tog sig an ett examensarbete där de undersökte frågan om det var möjligt att designa en hjälm som folk verkligen skulle vilja ha på sig. En ny lag hade precis trätt i kraft som gjorde det obligatoriskt för personer under 15 år att bära hjälm då de framförde en cykel och frågan kring vuxnas hjälm eller icke hjälm var en het potatis. I en fråge-enkät ställde de frågan om vad som skulle krävas för att man skulle vilja ta hjälmen på sig; den skulle vara ”osynlig” och ”inte förstöra frisyren” var några av svaren.
Idén till den osynliga cykelhjälmen var född. En snygg krage som sitter runt halsen och som blåser upp runt huvudet när olyckan är framme. Så även om man ser kragen så är i alla fall hjälmen osynlig.

Vårt samarbete med Hövding började redan 2010 då vi skapade företagets website med den första webshoppen. Sedan dess har vi varit med och skapat deras grafiska profil, förpackningar och mängder av tryckmaterial. Vi har också haft ett finger med i deras filmproduktioner (via CRFilm) och våra filmer har nått en miljonpublik tack vare en väldigt hajpad produkt skapad av två riktigt drivna personer.

Hövding är en helt makalös uppfinning. Idén föddes redan 2005 när två studenter, Anna Haupt och Terese Alstin tog sig an ett examensarbete där de undersökte frågan om det var möjligt att designa en hjälm som folk verkligen skulle vilja ha på sig. En ny lag hade precis trätt i kraft som gjorde det obligatoriskt för personer under 15 år att bära hjälm då de framförde en cykel och frågan kring vuxnas hjälm eller icke hjälm var en het potatis. I en fråge-enkät ställde de frågan om vad som skulle krävas för att man skulle vilja ta hjälmen på sig; den skulle vara ”osynlig” och ”inte förstöra frisyren” var några av svaren.

Idén till den osynliga cykelhjälmen var född. En snygg krage som sitter runt halsen och som blåser upp runt huvudet när olyckan är framme. Så även om man ser kragen så är i alla fall hjälmen osynlig.

Vårt samarbete med Hövding började redan 2010 då vi skapade företagets website med den första webshoppen. Sedan dess har vi varit med och skapat deras grafiska profil, förpackningar och mängder av tryckmaterial. Vi har också haft ett finger med i deras filmproduktioner (via CRFilm) och våra filmer har nått en miljonpublik tack vare en väldigt hajpad produkt skapad av två riktigt drivna personer.

”Det är i detaljerna ens varumärke bekänner färg. Förståelsen för detta, tillsammans med sprudlande kreativitet och uppfinningsrikedom, är EGOs absoluta styrkor. Vi ville paketera vårt budskap och varumärke med humor och skärpa. Genom lustfyllt och noggrant arbete tillsammans med Niclas och hans medarbetare skapade vi exakt den känsla i kommunikationen som vi var ute efter …”

ANNA HAUPT, GRUNDARE HÖVDING – DEN OSYNLIGA CYKELHJÄLMEN

VI ÄR EGO DESIGN. VI JOBBAR MED GOD DESIGN OCH ATT STÄRKA VARUMÄRKEN. ANVÄND OSS SOM DIN DESIGNBYRÅ, DIN REKLAMBYRÅ, KOMMUNIKATIONSBYRÅ ELLER KREATIVT BOLLPLANK. reklambyrå reklambyra helsingborg