KUND: Helsingborg Arena & Scen
ÅR: 2016
UPPDRAG: WEBB-DESIGN, WEBB-BANNERS, STORBILDSANNONSER

Stagebackstage.se – en gemensam digital foaje för Stadsteatern, Konserthuset, Sofiero och Arenan.

KUND: Helsingborg Arena & Scen
ÅR: 2016
UPPDRAG: WEBB-DESIGN, BANNERS, STORBILDSANNONSER

”… det är särskilt givande att få jobba i projekt och uppdrag där två kreativa branscher möts …”

SESSAN SJÖHOLM, EGO DESIGN

Helsingborg Arena & Scen är ett helägt bolag inom Helsingborgs stad som driver några av de största kulturverksamheterna i Helsingborg; Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs Konserthus, Helsingborg Arena, Helsingborg Convention Bureau samt Sofiero. Verksamheterna finansieras till stor del av offentliga medel och som ett led i detta vill bolaget vara så öppet som möjligt med arbetssätt, strategier, policies och vägval. Webbplatsen har därför både bolagets medarbetare, stadens invånare och verksamheternas besökare som målgrupper.

Helsingborg Arena & Scen hade som önskemål att öppna upp verksamheterna mer för allmänheten och visa upp vad som försegår bakom kulisserna genom att låta besökarna få ta del av filmat material, intervjuer och bilder. Samtidigt ska sidan till viss del fungera som ett intranät där blanketter och information vinns tillgängliga för alla som är intresserade.

EGO fick i uppdrag att skapa en plattform för deras nya satsning Stagebackstage. En samlingssida på nätet där man får en möjlighet att komma närmre inpå kulturverksamheterna i Helsingborg och där man får lära känna personerna som jobbar på och bakom scenen.

En violinist på konserthusets scen är inte alltid klädd i frack, utanför jobbet är det slitna jeans som gäller. Chefen är inte en svår kulturnörd utan även en fotbollsälskande småbarnspappa.

Vi skapade en WordPress-sida där vi visade upp alla delar av verksamheterna och tog besökaren med på en resa genom historiska händelser, intervjuer med medarbetare, debatter och aktuella händelser via filmklipp och artiklar. Sidan lanserades med pompa och ståt i oktober 2016. Parallellt med detta vann vi uppdraget att marknadsföra sidan på ett smart sätt. Vi valde att skapa en kampanj med fokus på de fyra husen; Stadsteatern som granskades under en lupp, Konserthuset som grävdes ut av arkeologer, Arenan som knäpptes upp med en dragkedja och Sofiero som vänligt lyfte på taket. Kampanjen gick som utomhusreklam på busstavlor och reklampelare, som annonser i Helsingborgs Dagblad och Aftonbladet.

Resultat blev lyckat, annonserna mottogs väldigt positivt och besökarna rullade in på Stagebackstage.se som väntat.

Helsingborg Arena & Scen är ett helägt bolag inom Helsingborgs stad som driver några av de största kulturverksamheterna i Helsingborg; Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs Konserthus, Helsingborg Arena, Helsingborg Convention Bureau samt Sofiero. Verksamheterna finansieras till stor del av offentliga medel och som ett led i detta vill bolaget vara så öppet som möjligt med arbetssätt, strategier, policies och vägval. Webbplatsen har därför både bolagets medarbetare, stadens invånare och verksamheternas besökare som målgrupper.

Helsingborg Arena & Scen hade som önskemål att öppna upp verksamheterna mer för allmänheten och visa upp vad som försegår bakom kulisserna genom att låta besökarna få ta del av filmat material, intervjuer och bilder. Samtidigt ska sidan till viss del fungera som ett intranät där blanketter och information vinns tillgängliga för alla som är intresserade.

EGO fick i uppdrag att skapa en plattform för deras nya satsning Stagebackstage. En samlingssida på nätet där man får en möjlighet att komma närmre inpå kulturverksamheterna i Helsingborg och där man får lära känna personerna som jobbar på och bakom scenen. En violinist på konserthusets scen är inte alltid klädd i frack, utanför jobbet är det slitna jeans som gäller. Chefen är inte en svår kulturnörd utan även en fotbollsälskande småbarnspappa.

Vi skapade en WordPress-sida där vi visade upp alla delar av verksamheterna och tog besökaren med på en resa genom historiska händelser, intervjuer med medarbetare, debatter och aktuella händelser via filmklipp och artiklar. Sidan lanserades med pompa och ståt i oktober 2016. Parallellt med detta vann vi uppdraget att marknadsföra sidan på ett smart sätt. Vi valde att skapa en kampanj med fokus på de fyra husen; Stadsteatern som granskades under en lupp, Konserthuset som grävdes ut av arkeologer, Arenan som knäpptes upp med en dragkedja och Sofiero som vänligt lyfte på taket. Kampanjen gick som utomhusreklam på busstavlor och reklampelare, som annonser i Helsingborgs Dagblad och Aftonbladet.

Resultat blev lyckat, annonserna mottogs väldigt positivt och besökarna rullade in på Stagebackstage.se som väntat.

”… ett effektivt och intensivt samarbete mellan oss och EGO som med stor sakkompetens och lyhördhet för våra önskemål hjälpt oss i mål till ett mycket fint resultat.”

MAX GRANSTRÖM, VD HELSINGBORG ARENA & SCEN

VI ÄR EGO DESIGN. VI JOBBAR MED GOD DESIGN OCH ATT STÄRKA VARUMÄRKEN. ANVÄND OSS SOM DIN DESIGNBYRÅ, DIN REKLAMBYRÅ, KOMMUNIKATIONSBYRÅ ELLER KREATIVT BOLLPLANK. reklambyrå reklambyra helsingborg